2014. augusztus 15., péntek

A piszkos anyagiak

Az előző posztban már meséltem egy keveset az írországi árakról, most egy kicsit bővebben szeretnék róluk írni, hátha van akit érdekel :)
Általánosságban Írországról elmondható, hogy elég drága, viszont mind a minimálbér, mind az átlagfizetések a világ legmagasabbjai között vannak. Amennyire itt érdeklődtem már a helyiektől, ők azt mesélték, hogy nagyjából 500 euró az átlag kereset, hetente, szóval így kell tekinteni az árakra is. Eddig úgy vettem észre, hogy azért kellő körültekintéssel itt is ki lehet hozni a mindennapi dolgokat egész jó áron, a magyar áraknál nem sokkal drágábban. Ha viszont az ember csak úgy leveszi a polcról az első terméket, ami szembejön vele, akkor lehet, hogy elég komoly összegeket kell otthagynia a kasszánál, mert egymás mellett van ugyanabból a felvágottból mondjuk az, aminek kilója 22 euróba kerül, de az is, aminek csak 5-be. Én legtöbbször a közeli Polonez nevű lengyel boltba szoktam járni, ami annyira lengyel, hogy amellett, hogy egész nap lengyel rádióadó szól a boltban, van egy pénztáros is, aki rendszeresen lengyelül szokta mondani nekem az összeget, nem tudom, ennyire lengyel fejem lenne...? :) Ezt a boltot azért szeretem, mert itt elég sok magyar ételekhez és ízvilághoz hasonló dolgot lehet találni, ráadásul a húsok messze itt a legolcsóbbak. Viszont a kenyér pl. meg a tőle 10 méterre lévő Lidlben. 

Nem ebben a boltban szoktam vásárolni, de tényleg meg lehet találni a hazaiakhoz egész hasonló ízeket Írországban is
Az első magyar szavak, amikkel találkoztam Írországban, a helyi Lidlből
Szóval a kaját ki lehet hozni egész normális áron, és a ruházkodás is olcsó ahhoz képest, átlagosan mondjuk 10 euróból lehet venni pólót vagy akár nadrágot is, de én pl. kifogtam egy akciót, és így vettem a dublini Váci utcán, a Grafton Streeten, 20 euróért 4 pólót. A spanyol lányok pedig voltak egy-két turkáló féleségben is, és ott 1-2 eurós árakról beszéltek. Illetve szintén ők meséltek a különböző antikváriumokról, ahol a legtöbb könyv 50 cent-1 euróért megkapható.

Ez az iszonyat jó Breaking Bad pulcsi pl. 10 euró 
Műszaki cikkeket nem nagyon vettem eddig, de eddig úgy láttam, hogy az egy kicsit drágább, mint a magyar árak, de igazából nem vészesen, bőven nem annyival, mint amennyivel a fizetés több. Ami tényleg nagyon sok a magyar árakhoz képest, az a szórakozás, elsősorban az alkohol és a cigaretta. Ugye említettem, hogy Dublin legfelkapottabb buli negyedében, a Temple Barban az átlag sör 6.50 euró, itt Tullamore-ban kb. 4.50-ért adjak, és ekörül vannak a tömények is. A legszimpatikusabb rendszer nekem abban a Tullamore-i pubban volt, ahol 10 euróért kaphat az ember 3 db kis laminált cetlit, vagy mondhatnám úgyis, hogy italjegyet, amire rá van írva, hogy ez a jegy beváltható egy csapolt sörre (csak az egyik fajtára), vagy bármilyen felesre, amit lehet kapni a pubban, beleértve mindenféle whiskey-t, vodkát, stb. És egyébként ez volt eddig az egyetlen hely, ahol láttam itallapot, sehol máshol nem voltak eddig kirakva az árak, úgyhogy amikor kérsz valamit, akkor fogalmad sincs, hogy mennyit kell majd fizetned. Én megértem, hogy itt egy átlagfizetésből sem kell már nagyon foglalkoznia egy írnek azzal, hogy most a 3 vagy az 5 eurós sört veszi  meg, úgyhogy ilyen szempontból tényleg lehet, hogy nem fontos neki az itallap, de én, aki azért igencsak próbálja normálisan beosztani a pénzét (jelezném, hogy még mindig önkéntes vagyok... :)), eléggé örülnék, ha meg tudnám előre tervezni egy este, hogy mennyiből gazdálkodhatok. Persze most már nagyjából képbe vagyok, hogy melyik helyen milyen árak vannak, de az elején ez azért nagyon fura volt nekem. A cigiből eddig a legolcsóbb, amit láttam az 8 euró volt egy dobozzal (általában 23 szálasak), de inkább 10 körül van az átlag, úgyhogy itt is sokan szívnak külföldről behozott cigiket (láttam már nem egyszer magyar feliratú meg cirill betűs cigiket is), illetve sokan sodorják a cigit. A szórakozóhelyekre a belépők, vagy különböző koncertekre a jegyek ugyanakkor a magyar árakhoz hasonlók.

Egy átlagos vasúti kocsi belülről
Ami meg drágának nevezhető, az a tömegközlekedés. Én olyan városban élek, ahol gyalog is viszonylag hamar el lehet jutni mindenhova, úgyhogy inkább csak a vonat- és buszjegyekről tudok nyilatkozni. Ezek valóban kicsit többe kerülnek, mint az otthoni árak, de a szolgáltatás is ezzel aranyos, elsősorban a vonaton tapasztaltam nagy különbséget az otthonihoz képest. Ami viszont nagyon gyenge, az a helyközi tömegközlekedés, és itt elsősorban arra gondolok, hogy nagyon kevés a járat, van, hogy csak napi 1-2  járat, mondjuk hajnalban meg kora reggel és ennyi, illetve van sok olyan hely, ahova nem is nagyon lehet eljutni tömegközlekedéssel. Elsősorban itt turistalátványosságokról beszélek, ahova csak kocsival lehet eljutni, vagy szervezett különbuszos túrákkal. Feltételezem ez azért lehet, mert úgy gondolják, hogy mindenkinek van kocsija... hát nincs :) Az ingatlan árakról nem nagyon tudok nyilatkozni, de gyanítom, hogy itt is nagyon sokba kerül megvenni egy házat vagy egy lakást, mint a legtöbb nyugati országban. Viszont amit tudok, hogy most októberben fogják bevezetni azt, hogy fizetni kelljen a vízért, vagyis eddig teljesen ingyen volt a víz a háztartások számára, csak az áramért és a gázért kellett fizetni, amit én nem is értek, hogy hogy lehet, de jó nekik :)

A Tullamore-i mozi
A szolgáltatások árai változók, a legolcsóbb férfifodrász pl. 8 euró volt, amit eddig láttam, a helyi moziban a felnőttjegy 8 euró, a diák 7, viszont a munkanélkülieknek van kedvezmény, amin szintén eléggé meglepődtem, a korlátlan mobil előfizetés használat pedig 30 euró volt havonta az egyik szolgáltatónál.
Szóval eddigi tapasztalataim alapján, mindent egybevéve, átlagosan Írország kb. 2-3-szor drágább, mint Magyarország, viszont az átlagfizetés 4-5-ször magasabb.
Most így hirtelen ennyi jutott eszembe a témával kapcsolatban, de még úgyis leírom menet közben, ha lesz valami a magyartól nagyon eltérő árakkal kapcsolatos élményem :)

2 megjegyzés:

  1. Elolvasva ezt a kis beszamolot sok ismeros dologba botlottam. Anglia elegge hasonlit Irorszagra. A kis magyar ember szamara aki nem ilyen eletszinvonalhoz es arakhoz szokott majd belecsoppen a kinti eletbe, haaaaat..... szokatlan neki mindez. De egy ido utan meg se kottyan neki a 45 fontos Nike sportcipo meg a 3 fontos organikus szendvics. Es hat azert nem kottyan meg mert a minimalber vagy 4-szer akkora mint otthon, es ez csak a minimalber. :) Hiaba van dragasag, a kereset fedezi ugymond. :)

    VálaszTörlés
  2. na igen, már csak el kéne oda jutni, hogy legyen kereset, ne csak az önkéntességgel járó támogatás, de türelmes vagyok :)

    VálaszTörlés